Morenita z Guadalupe – bp Andrzej Franciszek Dziuba - WOF Niepokalanów

Wydawnictwo i Drukarnia Ojców Franciszkanów Niepokalanów

Zdobyć cały świat dla Jezusa przez Niepokalaną. św. Maksymilian Kolbe
wyszukiwarka zaawansowana
do kasy suma: 0,00 zł

Morenita z Guadalupe – bp Andrzej Franciszek Dziuba

okladka Guadalupe 1 strona kadr.jpg
  • nowość
Dostępność: duża ilość
Wysyłka w: 10 dni

Opis

„Guadalupe to nie tylko czekający pełnego rozszyfrowania ukryty kod. To nie tylko sekrety. To nie tylko wyzwanie dla nauki, tajemnicza tęczówka czy niezniszczalne płótno. To dar nieba, to objawienie orędzia Bożego, które niesie przesłanie dla życia”.

(autor)

 

„Wizerunek Pani z Guadalupe, od grudnia 1531 roku otaczany szczególną czcią i kultem wiernych, przeszedł niezwykle bogatą i wielowątkową historię. Jednym z jej elementów były różne badania naukowe, które, wydaje się, nie zostały jeszcze ukończone. Zainteresowania tilmą Juana Diego nadal nie osłabły. Obraz nie powiedział wszystkiego o sobie, a nauka nadal widzi w nim godny przedmiot badań. W proces odkrywania tajemnicy zapisu orędzia wyrażonego w wizerunku z Tepeyac angażuje się różnorodne techniki badawcze.

Obraz sporządzony na indiańskiej tilmie, który ma wymiary 195 × 105 cm (Matka Boża, od głowy do prawej nogi, ma 143 cm wysokości), jest przedzielony prostopadłym szwem łączącym dwie części, z których uformowany jest płaszcz. Łączenie węższych pasów w celu uzyskania odpowiedniej szerokości tkaniny było i jest typowe dla tradycyjnego tkactwa indiańskiego. Indiański warsztat, który nie zmienił się od czasów prekolumbijskich, pozwalał bowiem uzyskiwać tylko dość wąskie tkaniny. Trzeba zaznaczyć, że szew nie dotyka jednak twarzy ani rąk Maryi. Mimo delikatności połączenia obie części się nie rozerwały. Wymowne jest to, co na tę okoliczność odnotował już w 1751 roku Miguel Cabrera, próbując wyjaśnić niezwykły fenomen:

ta wrażliwa nić opiera się przez wieki naturalnej sile grawitacji i ciężarowi obu kawałków płótna, które łączy, a które są zrobione z o wiele cięższego i grubszego materiału.

Wizerunek Matki Bożej, wiszący jako rozciągnięty płaszcz przez ponad sto lat, pozostawał bez szkła ochraniającego. Niezabezpieczony był więc przed niszczącym wpływem dymu ze świec i kadzideł, otwarty na wpływy atmosferyczne i pobożne praktyki wiernych. Nie wydaje się jednak, aby na pierwszy rzut oka widać było w nim braki, chociaż wewnętrzna dolna strona obrazu wydaje się nieco zniszczona. Dopiero w 1647 roku przykryto go specjalnym szkłem. Jedyne znaczne i widoczne uszkodzenie dostrzega się w postaci dwóch pionowych plam w górnym prawym narożniku, które powstały na skutek wylania jakiegoś kwasu żrącego podczas polerowania ram w 1791 roku. Przy tej okazji zaobserwowano z czasem dwa niewyjaśnione dotąd fenomeny:

  1. Ayate nie zostało zniszczone w wyniku kontaktu z kwasem azotowym w 1791 roku, nie zostały wypalone dziury w płótnie;
  2. Plamy, które powstały w wyniku reakcji ksantoproteinowej, powoli znikają.

Warto zauważyć, że wspomniane ramy w grudniu 1836 roku tak zostały opisane przez Antonia Marię de Jesús Campos y Morenę, opata bazyliki w Guadalupe:

Obraz miał świątynne tabernakulum z pozłacanego srebra, o wadze 3256 marchi, o wartości 78 tys. pesos, wykonane przez brata Antonia de Jara, mnicha benedyktyńskiego z Monserrate. W centrum tabernakulum znajdowała się złota rama, o wadze 4500 castellani.

Ta ostatnia jednostka odpowiadała 50 częściom złotego marca (230 g złota). Zatem waga ramy przekraczała 18 kg.

Pierwsze bardziej systematyczne studia nad obrazem prowadziło kilku lekarzy i malarzy w latach 1633–1666 z okazji przygotowywania materiałów potrzebnych do uzyskania specjalnej Mszy świętej papieskiej na 12 grudnia. Posiadane wówczas narzędzia badawcze nie pozwalały jeszcze na głębsze wniknięcie w tajemnice skrywane przez tilmę z Guadalupe. Wszyscy wypytywani przy tej okazji, między innymi Indianie mający ponad sto lat, byli zgodni, iż jest niewyjaśniony stan zachowania tkaniny. Już ten fakt sugerował czynnik nadprzyrodzony, gdyż ten rodzaj surowej tkaniny używany na płaszcze niszczy się po kilkudziesięciu latach. Tak jest i dziś z tilmami potomków Azteków. Wątek poddany bardziej szczegółowym badaniom okazał się szczególnie rzadki, tak iż płaszcz Juana Diego mógłby być używany do przesiewania piasku.”

(fragment książki)

autor: bp Andrzej Franciszek Dziuba
oprawa: miękka
stron: 252
format: 120×195 mm

Opinie o produkcie (0)

Submit

Obsługa Klienta: +48 46 86 42 208

Zamówienia składane poprzez sklep internetowy:
+48 660 057 410 (pn-pt 7:30-15:30)

Zamówienia składane telefonicznie: 
+48 46 86 42 313 (pn-pt 8:00-15:00)

E-mail: kontakt@niepokalanow.pl

Wydawnictwo Ojców Franciszkanów Niepokalanów
ul. o. M. Kolbego 5, 96-515 Teresin
NIP: 837 000 03 67

Numer konta bankowego:
12 1020 1185 0000 4102 0012 3877

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl